Zpravodajství z LFŠ #4 Restaurování
2. 8. 2010 # 10.22 # Festivaly # Jeden komentářDne 30.7. jsme se na LFŠ mohli dočkat v komorní sále Reduty semináře na téma restaurování starých filmů. I přes to, že se jej účastnili především profesionálové, mohl se i posluchač bez odborných znalostí dozvědět řadu zajímavých informací. Seminář byl součástí sekce Digitální kino od A do Z a byl rozdělen do tří částí.
Aleš Boštička, ředitel divize Filmové Laboratoře, (v doprovodných materiálech bylo chybně uvedeno, že je Aleš Botička z Ateliérů Bonton Zlín) vedl prezentaci na téma Restaurování filmů mokrou cestou, což je způsob přepisu filmového materiálů v kapalině, který je i přes svou mechaničnost schopen zbavit film všech poškození na podložce. Je fascinující, jakých výsledků je tato stará technologie schopna dosáhnout – objeví na filmovém pásu i to, co se zdá již nenávratně ztraceno. Přesto by měla být správně kobinována s možnostmi digitálního restaurování, jehož použití je zase vhodnější při odstraňování poškození emulze. Aleš Boštička také jako první upozornil na problémy s restaurováním zvuku. K tomuto jevu se vrátíme v závěru článku.
Restaurování filmů Jana Špáty představili Richard Němec a Ivo Marák, Pavel Rejholec se nakonec nedostavil. Restaurátoři mluvili o vzniku projektu – ten vzešel z touhy Špátových pozůstalých a známých, projekt nebyl v žádném směru podnikatelským podnikem a protodosáhl tak vysoké kvality. Také díky dohledu těchto lidí mohlo dílo zůstat co nejpůvodnějším. Byla zmíněna štědrá podpora státu – Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie investoval do projektu 2 200 000 Kč. Tato částka ale nepokryla celkové náklady, a podle odhadu tvůrců by se opravdové náklady, kdyby nepracovala řada lidí na projektu z čistého enthusiasmu, mohly vyšplhat až na čtyř či pěti násobek oné částky. Úspěch projektu je zarážející. Doporučená maloobchodní cena kolekce 4 DVD se Špátovým dílem je 690 Kč (dá se ale sehnat levněji), což je cena jistě oprávněná, nicméně v dnešní době trafikových DVD na první pohled vysoká. Přesto se první náklad (tisícu kusů) podle slov tvůrcu prodal během týdně. Druhý, stejně velký, se prodal během deseti dnů. V současnosti je ve výrobě čtvrtý náklad. Došlo také na diskuzi ohledně problémů s restaurováním zvuku, ke kterému již za okamžik. Recenzi DVD Jan Špáta si můžete přečíst zde.
Poslední panel patřil prezentaci firmy Brickbox Digital Media, která v podstatě ukázala možnosti restaurovnání v tržním prostředí, kdy se resautátoři řídí pouze požadavky zadavatele a snaží se pracovat co nejlevněji. Pokud vás zajímají výsledky takové práce, můžete zabrousit přímo na stránky této firmy.
Jak je to tedy s restaurováním zvukové stopy, které jsem tu již několikrát nakousnul? Ač to tak laikovi nepřipadá, restaurování zvuku je často věnován stejný čas jako restaurování obrazu. Díky tomu, že se uchovávají pouze optické přepisy zvukového signálu přímo na filmovém pásu a nikoli magnetické originály, které by ale stejně delší archivaci nepřežily, dochází ke značnému poškození. Často je nutné spojování zvukových stop několika kopií filmu, kdy se ještě komplikuje nutná ekvalizace.
Články obsahující informace o LFŠ:
5. 8. 2017 16.05
27. 7. 2017 20.57
5. 1. 2015 14.49
5. 8. 2014 18.59
[...] další. Jako každý rok se konaly i přednášky (například o restaurování, informovali jsme zde). Statistiku a přehled oceněných naleznete níže. Nadcházející 37. ročník se bude konat od [...]