Domů » Aktuálně

Květnové kinotipy

V květnu se v kinech objeví některé snímky, které se moc často nepromítají, takže by určitě byla škoda je zmeškat. Zde jsou:

Jako v každém výhledu jsme pro Vás vybrali něco z nabídky promítací síně Národního filmového archivu. Tentokrát to jsou dva filmy světově uznávaných režisérů. Jedním z nich je Pod střechami Paříže, první zvukový film Francouze René Claira. Ačkoliv se jedná o jeho prvotinu se synchronním zvukem, tvůrce s ním naložil velmi důmyslně – nezahltil svůj snímek zbytečnými dialogy (jako mnoho jiných, kteří se nechali možnostmi zvuku unést). Film hravě vypráví příběh několika Pařížanů z chudých poměrů a zachycuje atmosféru města. Druhým snímkem v Ponrepu je Fassbinderovo drama Strach jíst duše, které bylo nominováno na Zlatou palmu 1974 v Cannes a získalo na tomto fetivalu cenu FIPRESCI. Režisér představuje příběh asi šedesátileté vdovy Emmi, jež se provdá za mladého marockého přistěhovalce Aliho. Po jistém čase ovšem oba začnou o svém svazku pochybovat.

Malostranská beseda, jež byla po rekonstrukci znovuotevřena v březnu, začala připravovat bohatý program včetně promítání. Díky tomu můžete na plátně shlédnout dva filmy Juraje Herze, a to Sběrné surovosti a mistrovského Spalovače mrtvol. Ten byl za normalizace oficiální nomenklaturou zatracován a dlouhou dobu nesměl být promítán ani pouštěn v televizi. Sběrné surovosti jsou středometrážním debutem, který se inspiroval povídkou Bohumila Hrabala.

Ve Francouzském institutu v květnu poběží velmi zásadní film – Hirošima, má láska Alaina Resnaise. Tento snímek z roku 1959 v následující dekádě silně ovlivnil nové vlny ve Francii a dalších zemí včetně Československa. Vyprávění je postaveno na odlišném principu než bylo do té doby zvykem a Hirošima přináší i mnoho formálních inovací. Film byl představen mimo soutěž na festivalu v Cannes roku 1959, kde získal Cenu FIPRESCI.

V kině Atlas budou v tomto měsíci promítat Puškvorce od asi nejznámějšího polského režiséra, Andrzeje Wajdy. Jeho prozatím poslední dílo nebylo v Čehách uvedeno v širší distribuci (jedná se tedy o unikátní možnost film shlédnout) a oproti předchozí Katyni se o něm nepsalo v našich médiích. Přitom se jedná o film mnohem více se blížící Wajdově vrcholné autoské tvorbě. Snímek dostal cenu Alfreda Bauera na MFF v Berlíně. Druhým světoznámým režisérem, jehož dílo budeme moci v pražských kinech vidět, je Terry Gilliam. Bio Oko bude v rámci FilmJukeboxu uvádět jeho opus z osmdesátých let Brazil. Tento vizuálně a fantazijně bohatý a lehce psychidelický snímek inspirovaný Owellovým románem 1984 sklízí dodnes kontroverzní reakce – jedni v něm vidí plytký vizuálně atraktivní film, druzí hluboké poslání o lidské (ne)svobodě. Brazil získalo dvě nominace na Oscara, jež ale neproměnilo.

3.5. Strach jíst duše, Bio Ponrepo, 20:00

4.5. 2x Juraj Herz: Sběrné surovosti a Spalovač mrtvol, Malostranská beseda, 19:00

6.5. Brazil (FilmJukebox), Bio Oko, 20:30

12.5. Puškvorec, Atlas, 20:00

14.5. Hirošima, má láska, Francouzský institut, 19:00

19.5. Pod střechami Paříže (Pod krovy Paříže), Bio Ponrepo, 17:30

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 29. 4. 2010 ve 22.25 a zařazen do kategorie Aktuálně ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.