Domů » Filmy

Smrt čeká všude

Smrt čeká všude vede úspěšné tažení po všech možných filmových cenách (o jeho úspěchu na cenách BAFTA se můžete dočíst zde ). Snímek se dočkal dokonce devíti nominací na Oscara a je tak horkým kandidátem na film roku (pokud budeme Avatara považovat spíše za – bez urážky – podívanou roku). Je humbuk, který se rozprostírá okolo tohoto snímku, zasloužený?

Film vypráví o tříčlenné vojenské jednotce, jejímž hlavním úkolem je zneškodňování bomb v ulicích Bagdádu. Ta získá měsíc před plánovaným odjezdem z Íráku nového velitele (Jeremy Renner, nominovaný za tuto roli na Oskara), který se odmítá chovat podle předpisů a rád jedná na vlastní pěst. Otázka proč tak jedná a jaké může mít takové chování následky je jádrem filmu. Ten je více něž čímkoli jiným psychologickou sondou do duše moderního vojáka, vojáka z vlastní volby.

William James není v Íráku kvůli přehnanému patriotismu, je tam kvůli dávkám adrenalinu, které mu může poskytnout pouze bojová situace a neodhadnutelné nebezpečí při zneškodňování bomb. Ani ostatní členové jednotky nezůstávají bez povšimnutí a na začátku snímku dokonce dostávají stejně prostoru jako William, nicméně s postupem času jejich prostor mizí. Je nutné podotknout, že se scénář v některých místech spoléhá na klišé, zejména v osudu vojáka psychologa, který dlouho nebyl přímo v akci.

Nedá se ani říci, že by měli postavy propracované pozadí – o jejich minulosti se dozvíme minimum, jsou většinou charakterizovány pouze pár okolnostmi – hlavní postava je otec, Sgt. Sanborn nechal doma dívku atd. Za svou uvěřitelnost a hloubku vděčí zejména výtečným hereckým výkonům, nikoli scénáři, který sice nabízí pár psychologicky nosných okamžiků, akce a napětí jsou ale často upřednostněny, což souvisí s pojetím Íráku ve filmu.

Írák je pouhým prostředím, ve kterém se odehrává drama o amerických vojácích, teroristické činy jsou pouhými nepředstavitelnými hrůzami, které na vojáky čekají. Film je striktně apolitický a nedává nám nahlédnout do světa íráčanů jinou optikou, něž tou amerického vojáka (který si pouze řekne párkrát ahoj s prověřenými prodejci na tržišti), což je na jednu stranu dobře – film by musel při své koncepci jakékoli vyjádření zjednodušit, případně koncepci porušit a uškodit tak své psychologické působivosti, pro aktuálnost tématu ale tato skutečnost zamrzí.

Atmosféra filmu je podtržena v dnešní době oblíbenou roztřesenou kamerou a autentickým způsobem zachycení vojenské akce, proto obliba v estetizaci závěrů bojových scén pomocí zpomalených záběrů působí nadbytečně a konraproduktivně – často ubírá z působivosti místo aby ji podpořila (důvod lze hledat v dosavadně žánrové filmografii režisérky Kathryn Bigelow). Excelentní ostřelovačská přestřelka v poušti skončí extrémně zpomaleným detailním záběrem kulky padající k zemi, naprosto v rozporu s jejím předchozím realistickým uchopením. Pokud se zaměříme na dramaturgii akčních scén vůbec, zjistíme, že se odvíjí podle stejné šablony. Vojáci jsou konfrontováni s nebezpečím, které nejsou schopni plně odhadnout a jsou nuceni situaci risknout (neví, kdy bomba vybuchne, kdy je ostřelovač zaměří), přičemž scéna je protahována neúspěšnými pokusy či něčí nerozhodností. Nevědomost diváka a postav je základním dramaturgickým kamenem takových scén.

Společně s estetizací bojových scén je rozporuplným rozhodnutím zařazení velké řady cameo rolí. V případech zkušených filmových herců šlo rozhodně o správné rozhodnutí, takový Guy Pearce (Memento) a Ralph Fiennes (Anglický pacient, Schindlerův seznam) dokáží na prostoru pouhých pár minut vdechnout svým postavám život a charakter. Seriálový herci nikoli, Christian Camargo z první série Dextera v roli psychologa selhává a Evangeline Lilly z Lost působí pouze jako dívka na okrasu (nutno dodat, že to není její chyba – její postava, ač pro hlavní postavu důležitá, nemá ve filmu jedinou příležitost se projevit).

Smrt čeká všude je kvalitním filmem, ale ne natolik výjimečným, jak se o něm tvrdí. Jeho úspěch na festivalech a filmových cenách by se dal určitě přičíst jeho aktuální tématice, přitom ale pohodlnému, politicky korektnímu uchopení. Zachycuje život vojáka v Íráku a řeší jeho důvody k dobrovolné vojenské službě, nezajímá ho ale Írák – jak z hlediska důsledků americké invaze, tak z pohledu teroristů.

Poznámka na okraj: Smrt čeká všude vstupuje do naší distribuce pouze v digitální distribuci na deseti nosičích Blu-Ray. Film je již dostupný na DVD.

Smrt čeká všude, USA, 131 min., premiéra v ČR 25. 02. 2010, na DVD od listopadu 2009

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 28. 2. 2010 ve 15.14 a zařazen do kategorie Filmy ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.