Domů » Festivaly

FAMUfest: Závěrečný den – ceny ovládli romští gayové

Po vydatném programu soboty přišel poslední den festivalu. Od dvou hodin se promítlo poslední pásmo soutěžních filmů a pak už nezbývalo nic jiného než čekat na šestou hodinu, kdy se v rámci slavnostního zakončení vyhlásily jednotlivé ceny. Z celkového počtu šestnácti cen však porota využila právo některé z nich neudělit. Jednak to bylo v kategorii nejlepšího realizovaného scénáře (jak jsem již v předchozím reportu informoval, kvalita scénářů byla přinejmenším diskutabilní), napodruhé pak nebylo ocenění uděleno experimentálnímu snímku.

Celý závěrečný ceremoniál se nesl v příjemné atmosféře, které dopomohly i zcela neplánované detaily. Prvním bylo vypovězení služby ventilátoru, který měl při scénickém úvodu nafouknout obří maketu lidské ruky. To se však nestalo a tak se o to museli postarat až pohotoví moderátoři, jenž spolu s Fantomasem okupovali pódium. Podobně osvěžující byla i přítomnost malé holčičky, která nejdříve seděla pouze na schodech pódia, ale posléze si dodala odvahy a začala při předávání cen pobíhat po jevišti. Ihned získala přízeň zúčastněných diváků, u kterých co chvíli vzbuzovala hlasitý smích. Jak vtipně jeden z moderátorů dodal, museli se oceňovaní smířit s tím, že jsou pro publikum až druhým plánem.

Bezkonkurenčně nejlépe se letos vedlo filmu Roma Boys – Příběh lásky, který režírovala Rozálie Kohoutová. Získal hlavní cenu za nejlepší film festivalu, nejlepší dokument a nejlepší film ženské režisérky. V počtu cen se hned za ním řadí snímek Alda Viery Čákanyové, jenž získal cenu za nejlepší režii a za střihovou skladbu.

Roma Boys – Příběh lásky stojí na nejasné hranici mezi hraným snímkem a dokumentárním filmem. Věnuje se rekonstrukci pravdivého příběhu o dvou romských chlapcích, kteří se seznámili přes internet a plánují setkání. Když se však rodina jednoho z chlapců dozví, že je jejich syn gay, zmlátí ho a okamžitě mu domluví svatbu s další „černou ovcí“ romské komunity. Vztah obou chlapců tak nikdy nedostane prostor, aby se rozvinul. Režisérka Rozálie Kohoutová nezvolila klasické dokumentární schéma, ale koncipovala svůj snímek jako film ve filmu. Mladík vypráví svůj scénář, který o této události napsal a právě jeho odehrávání jsme svědky. Film silně využívá svou sebereflexivitu a v mnoha chvílích pomrkává směrem k divákovi, který poznává, že tyto scény jsou jen sehrané. V samotném komentáři filmu zazní, že natočit jiným způsobem dokument o homosexualitě mezi romy je téměř nemožné.

Zatímco Roma Boys – Příběh lásky mají poměrně rychlé tempo, Alda je ve svých padesáti minutách možná až zbytečně zdlouhavá. Zvlášť proto, že se děj filmu neustále točí kolem stereotypních situací. Hlavním objektem filmu je totiž žena trpící Alzheimerovou chorobou, jenž si natáčí na videokameru instruktážní videa pro své každodenní činnosti, aby se o sebe v budoucnosti dokázala postarat. Příběh je opět založen na pravdivém základu a daří se mu vyvolávat úsměv, přestože člověka zároveň trochu mrazí, uvědomujíc jak tragická vlastně celá situace je. I přes své zajímavé postřehy je však stopáž snímku neúměrná tomu, že se celý příběh nikam neposouvá a vlastně ani ničím neozvláštňuje. Mnoho situací variuje ty předchozí, ale podstata scén zůstává stejná. Podobně jako hrdinka příběhu krouží v bludném kruhu, tak zde i režisérka Viera Čákanyová přešlapuje stále na stejném místě. Je pochopitelné, že to bylo za účelem zdůraznění cykličnosti každého jejího dne, přesto se tomu šlo vyvarovat například filmovými zkratkami.

Z minulého ročníku Famufestu si odnesly ceny Bába a Druhé dějství, které byly následně úspěšně promítány i na zahraničních festivalech (výhru Báby v Cannes asi není třeba zmiňovat). Je otázkou, nakolik se ti letošní favorité dokáží prosadit v nějaké širší konkurenci.

Kompletní přehled vyhlášených cen nejdete v seznamu níže:

NEJLEPŠÍ FILM
Roma Boys – Příběh lásky“ režie Rozálie Kohoutová

NEJLEPŠÍ REŽIE HRANÉHO FILMU
Viera Čákanyová za film „Alda

NEJLEPŠÍ DOKUMENT
Roma Boys – Příběh lásky“ režie Rozálie Kohoutová

NEJLEPŠÍ ANIMOVANÝ FILM
Kmenový jazyk“ režie Lukáš Glaser

NEJLEPŠÍ KAMERA
Marek Dvořák za film „Skoč!

NEJLEPŠÍ STŘIH
Viera Čákanyová a Alexandra Gojdičová za film „Alda

NEJLEPŠÍ ZVUK
Pavel Kovařík za film „Vteřiny“ a „Ferda

NEJLEPŠÍ FILM ŽENSKÉ REŽISÉRKY
Rozálie Kohoutová za film „Roma Boys – Příběh lásky

NEJLEPŠÍ REALIZOVANÝ SCÉNÁŘ
cena neudělena

NEJLEPŠÍ NEREALIZOVANÝ SCÉNÁŘ
Beze stopy“ napsal Tomáš Holeček

CENA ZA PRODUKCI
Tadeáš Trojánek

NEJLEPŠÍ FILM 1. ROČNÍKU
Hranice“ režie György Kristóf

NEJLEPŠÍ EXPERIMENTÁLNÍ DÍLO
cena neudělena

BEST OF FAMU INTERNATIONAL
Awake“ režie Thaiddhi

CENA ČSFD
59/184/84“ režie Lukáš Kokeš

NEJLEPŠÍ FOTOGRAFIE
Kateřina Držková

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 16. 11. 2009 ve 3.52 a zařazen do kategorie Festivaly ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.