Domů » Filmy

Doktrína šoku

Bez loga. Poté, co se tato kniha Naomi Kleinové kritizující nekalé praktiky nadnárodních korporací stala světovým bestsellerem, začala si autorka jeho názvem podivně protiřečit. Vždyť z ní samotné se stala značka, jméno, které přitahuje. A které prodává. Budiž. O to větší očekávání se pojilo s jejím dalším odhalováním nemocných stránek dnešní společnosti.

Když na podzim roku 2007 vyšla kniha The Shock Doctrine: The Rise of Disaster Capitalism, bylo její uvedení provázeno masivní propagací, jejíž součástí byl například bezpočet reklamních plakátů v londýnském metru. Kontrapunkt vzniklý sousedstvím těchto reklam s vyobrazením nejnovějších módních kolekcí či s plakáty nestydatě vychvalujícími příznivé účinky pravé skotské whisky musel být kanadské spisovatelce od počátku jasný. Autorku tak ostře brojící proti konzumnímu životu v zajetí značek, za nimiž přitom stojí sice nám neznámí, ale vždy naprosto konkrétní lidé, neomlouvá ani to, že za značkou „Author of No Logo“ (samo o sobě další obskurní spojení) stojí skutečně jen ona sama. Anebo ne?

Jen pár dní po vydání knihy se uskutečnila v rámci filmového festivalu v Benátkách (a záhy poté v Torontu) premiéra krátkometrážního snímku The Shock Doctrine (USA, VB, Kanada, 2007) režisérského dua otce a syna, Alfonsa a Jonáse Cuarónových. A ačkoli tento film do značné míry předjímá způsob vyprávění a zcela téma o dva roky později vzniknuvšího stejnojmenného celovečerního snímku, je ve své stručnosti mnohem výstižnější; jakkoli současně – opět pro svoji stručnost – může fungovat jen jako další forma propagace uvedené knihy.

Pro zkoumání pravé podstaty společenských jevů zvolila Kleinová zdánlivě protisměrný postup od jejich projevů (marketing) v Bez loga k jejich původu (ekonomická nauka Chicagské školy jako výchozí ideologická základna pro katastrofický kapitalismus) v Doktríně šoku. Podle její teze nebyl současný volný trh (který navíc není vůbec tak svrchovaný, jak se domníváme) nastolen za svobodných a demokratických podmínek. Na mnoha místech planety bylo k jeho zavedení naopak použito stádia šoku: státní převrat v Chile v roce 1973, válka o Falklandy v roce 1982, masakr na náměstí Nebeského klidu v roce 1989, rozpad SSSR v roce 1991, ale stejně tak i válka proti terorismu po 11. září 2001, invaze do Iráku v roce 2003 či tsunami na Srí Lance v roce 2004. Všem těmto událostem je podle Kleinové společné kolektivní stádium šoku, ve kterém se tamní společenství ocitla. Vzniklá nejistota, psychologický stres a tendence podřídit se vůdcům pak umožnily ekonomickou léčbu šokem (termín Miltona Friedmana), či slovy Kleinové aplikaci doktríny šoku – skrytě násilné nastolení kapitalismu dle amerického vzoru.

Pokud shledáváte nějakou ideologii nesprávnou, zpravidla neužíváte jejích postupů, i kdyby to mělo být v boji proti ní. Nikoli tak Mat Whitecross a Michael Winterbottom – jimž režisérská spolupráce na The Road to Guantanamo (VB, 2006) vynesla Stříbrného medvěda za režii v Berlíně a spolu s tím i předpoklad kvality jejich další tvorby -, režiséři celovečerní filmové verze Doktríny šoku. Vedle již zmíněného násilného nastolování tržního hospodářství je totiž druhým tématem knihy Naomi Kleinové podobnost mezi ekonomickou teorií šoku a elektrickou šokovou terapií, tak jak s ní experimentovala psychiatrie 50. let v USA, a jak byla posléze začleněna do manuálů CIA sloužících k vyslýchání vězňů. Ostré střihy či uši trhající zvuková stopa s výraznými ruchy jsou variantou, byť velice jemnou, jak filmovými prostředky (a víceméně velmi nenápadně) Whitecross a Winterbottom dosahují poměrně fyzicky nepříjemného stádia mikro-kino-šoku.

Dalším velmi sporným vyjadřovacím prostředkem je pak zvukový komentář. Jestliže v krátkometrážním snímku pronáší voice-over Kleinová a pouze animované pasáže vizualizující praktiky popsané v manuálu CIA jsou doprovázeny mužským hlasem, v celovečerní verzi to je složitější. Obrazová stopa zde obsahuje navíc části přednášek Naomi Kleinové na různých amerických univerzitách, a tyto záběry jsou jedinými, v nichž hlas autorky zní. Skutečnost, že veškeré další scény a sekvence jsou komentovány „vševědoucím“ a rádoby neutrálním mužským hlasem, může lehce zastřít fakt, že všechny záběry ve filmu a zejména jejich propojení jsou plody teorie Naomi Kleinové. Tímto způsobem práce nemá Kleinová, respektive Whitecross a Winterbottom, daleko k jinému americkému dokumentaristovi s levicovým pohledem na svět. Pokud si přečtete tento rozhovor v americkém týdeníku The Nation, pochopíte, že jejich spřízněnost je nade vší pochybnost.

Byť by byla teorie Kleinové sebeosvětovější (protože zde není na místě užívat slova pravdivější), řeč (filmová ve Whitecrossově a Winterbottomově snímku či myšlená doslovně v rozhovoru Kleinové s Moorem), jež je volena pro její vyjádření, teorii i autorku samu připravuje o veškerou důvěru, kterou by do jejího čtyřletého výzkumného úsilí chtěl uvědomělý občan vložit. Podařilo-li se v posledních dekádách značce zcela uchvátit a zastínit výrobek, dosáhli W&W svým filmem obdobného. Jejich snímek se tak moc snaží něco říct, že jako divák nejste daleko od toho zapomenout co to vlastně bylo. Tedy v případě, že se nespokojíte s tím brát tento film jako jeden ze dvou extrémů: pouhou obžalobu ekonomických myšlenek Miltona Friedmana na jedné straně a banální výrok „Informace jsou odporem šoku. Ozbrojte se.“ na straně druhé. Filmová Doktrína šoku je vyzbrojena totiž především sama.

Doktrína šoku, Velká Británie, 2009, 79 min

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 11. 11. 2009 ve 19.18 a zařazen do kategorie Filmy ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.