Domů » Festivaly

Co nás čeká na LFŠ: Česko-slovenské Retrospektivy

Cyklus Retrospektivy je součástí sekce Visegrádský horizont a ten zase spadá pod programový cyklus Panorama filmové kritiky 2. Této hierarchii odpovídá i počet filmů, kterým je v programu přiřknut symbol VH – není jich málo. Následující řádky vás provedou projekcemi děl čtveřice českých a slovenských filmových tvůrců, která spadají do retrospektivního cyklu a zasloužila by si programové označení VH – R (ČR/SR).

Režisérka Věra Chytilová letos slaví 80. narozeniny a půlstoletí své aktivní filmařské dráhy. Její domovská FAMU již uspořádala den, kdy běžely její snímky doslova od rána do večera, a ani LFŠ nepřejde toto jubileum bez povšimnutí. 25. 7. se můžete vydat na Pátrání po Ester (2005), v němž se Chytilová na svůj styl poměrně standardní metodou snaží kinematograficky uchopit osobnost i osobitost své dlouholeté přítelkyně. Osobnost režisérky samotné pohledem režiséra Martina Šulíka je předmětem jednoho z dílů dokumentárního cyklu Zlatá šedesátá (2008), který bude promítán následující den 26. 7. Dvoudílný dokument Vzlety a pády a Vzlety a pády II. (oba 2000) – projekce: 28. 7. – o životě fotografů Václava Chocholy a Zdeňka Tmeje opět do určité míry, i když tentokrát docela jinak, vypovídá o Chytilové samotné, neboť zachycuje vzpomínky na jejího bývalého manžela, fotografa Karla Ludwiga. 1. 8. se za hudby Michaela Kocába a tajemného hlasu Miroslava Macháčka můžete ponořit do filmové koláže Praha – Neklidné srdce Evropy (1984); uvědomit si, že Čas je neúprosný (1978) v krátkém snímku tematizujícím stáří; projet se vlakem z Vršovic na Vyšehrad v Zelené ulici (1960) či odkrýt historii jedné z pražských částí včetně stoleté vody v Tróji v proměnách času (2003).

Máme-li snímky druhého filmaře z retrospektivní sekce probrat chronologicky, začněme krátkometrážní satirickou Direktivou (1955) – projekce: 29. 7. – kterou Václav Vorlíček absolvoval FAMU. Snahu pionýrů postarat se o opuštěnou kuřecí líheň, která je tématem rodinného filmu Kuřata na cestách (1962) – projekce současně s Direktivou za osobní účasti autora – Vorlíček již nadále nerozvíjel, neb ho náhodné setkání svedlo dohromady se scénáristou Milošem Macourkem. Na jejich první společný film, komiksový Kdo chce zabít Jessii? (1966) – projekce: 24. 7. a 30. 7., druhá za účasti režiséra – navázala řada dalších, které sklidily rovněž nemalý úspěch. V parodii špionážních filmů Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky (1967) – projekce 25. 7. a 30. 7. – s Janem Kačerem nezvykle v komediální roli, sice Macourka na postu scenáristy vystřídal Oldřich Daněk, „Pane, vy jste vdova!“ (1970) však dala spolupráci Vorlíček-Macourek jasný rámec. Bláznivou komedii s prvky sci-fi, jejíž zápletkou je výměna mozků a premisou výroba lidí z telecího masa, si na filmovce můžete vychutnat několikrát: 26. 7., 28. 7. a 31. 7., poslední projekce opět za Vorlíčkovy účasti. Dramaturgové LFŠ vynechali pohádkovou Dívku na koštěti a Tři oříšky pro Popelku a jako další zařadili do režisérovy retrospektivy komediální moralitu Jak utopit dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách (1974) – projekce: 27. 7. a 31. 7. Tendenční, a přesto opět komediální, je Bouřlivé víno (1976), které režisér 31. 7. osobně uvede. Tentýž den, opět za účasti tvůrce bude promítnut další kousek z dílny V-M: Což takhle dát si špenát (1977), snímek v mnohém ne nepodobný „Pane, vy jste vdova!“. Na atmosféru onoho „podivného šusťákového diska“ linoucího z rádií v Československu v 80. letech láká Lucie Klevarová ve svém textu k filmu Ďábel ví hodně (1983). Necháte-li se zlákat a chcete-li také vědět, běžte 31. 7. do kreslírny UMPRUM. 27. 7. můžete zhlédnout televizní film Rabín a jeho Golem (1995), jenž vznikl na motivy pražských staroměstských legend Eduarda Petišky. Posledním Vorlíčkovým snímkem uváděným na LFŠ bude koprodukční Král sokolů (1999) – projekce: 30. 7. Autorem jeho scénáře je Ondrej Šulaj, čímž se dostáváme ke slovenskému zastoupení v Retrospektivách.

Scénárista Ondrej Šulaj patří též mezi letošní jubilanty – v září oslaví 60. narozeniny. Na LFŠ budou uvedeny filmy, které pocházejí z jeho spolupráce s režisérem Martinem Šulíkem: režisérův debut Neha (1991) – projekce: 28. 7. a Všetko, čo mám rád (1992) reflektující společenské změny po Listopadu 89 skrze osobní vztahy čtyřicátníka Tomáše – projekce: 28. 7. Šulaj je také autorem mnoha scénářů filmových adaptací literárních děl. Patří mezi ně pravděpodobně nejúspěšnější film režiséra Zoro Záhona Pomocník (1981) vypovídající mimo jiné o slovensko-maďarských vztazích – projekce 29. 7. – či Ako sa Vinco zaťal (1977) Juraje Lihosita o nestandardním hrdinovi Slovenského národního povstání – projekce: 25. 7. a 29. 7. Slovenský tvůrce je podepsán i pod scénářem posledního filmu otce československé filmové nové vlny Štefana Uhera – Správca skanzenu (1989) – projekce: 27. 7. V neposlední řadě LFŠ uvede Šulajovu režisérskou tvorbu: televizní O psíkovi a mačičke (1992) je jeho režijním debutem, a ač inspirován knihou pro děti z pera Josefa Čapka, je jako realistické drama dlouhodobého soužití starého manželského páru určen výhradně pro dospělého diváka – projekce: 29. 7. Snímek Na Bukvovom dvore (1993) vypovídá o tíze břemene nové mladé manželky staršího vdovce – projekce. 29. 7. Dokumentární patnáctiminutovka Gen.sk: Ondrej Šulaj (2009) pak 28. 7. představí osobnost slovenského tvůrce objektivem nikoho jiného než Martina Šulíka.

Díla režiséra Petera Solana, který letos oslavil stejné životní jubileum jako Věra Chytilová, se na filmovce představí v programové skladbě garantované slovenským Febiem. Snímek Boxer a smrť (1962) – projekce: 28. 7. – v němž se prolíná prostředí ringu a koncentračního tábora, byl jako jediný trochu osamoceně uveden v sekci letošního MFF Karlovy Vary „Pocta Peteru Solanovi“. Co nezvládly Vary, můžete zhlédnout na Letní filmové škole: trezorový Kým sa skončí táto noc (1965) – projekce: 27. 7., televizní detektivku Sedem svedkov (1967) – projekce: 29. 7., krátký filatelistický dokument Burza (1968) – projekce: 29. 7., pohlednicový deník z první světové války Len lístok poľnej pošty (1977) – projekce: 29. 7., televizní parareportáž Malá anketa (1968) – projekce: 28. 7., portrét rodičovské péče o postižené dítě Balkón plný plienok (1978) – projekce: 28. 7., břitký snímek o nadřazené rase v psí říši Slávny pes (1971) – projekce: 28. 7. a konečně i režisérův předposlední film Tušenie (1982), drama neodbytného pocitu viny – projekce: 27. 7.
Tolik CZ/SK část Retrospektiv.

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 24. 7. 2009 ve 2.37 a zařazen do kategorie Festivaly ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.