Domů » DVD / Blu-ray

DVD Veřejný nepřítel č.1 a Veřejný nepřítel č.1: Epilog

Ambiciózní francouzský projekt Veřejný nepřítel č.1 má celkem čtyřhodinovou stopáž a tak se není co divit, že byl v kině distribuován ve dvou dílech. Na rozdíl od jiných filmů, jejichž režiséři byli kvůli přemrštěné stopáži, pohodlným divákům či většímu komerčnímu potenciálu donuceni rozdělit své impozantní filmy na dvě části (z poslední doby například Che či Krvavé pobřeží), byl Veřejný nepřítel č.1 již od počátku plánován jako dvoudílný film, jenž bude odpovídat i Mesrinovu vývoji. V první části tak sledujeme Mesrinovy začátky, zatímco v druhé části je Mesrine již etablovaným gangsterem, respektovaným i policejními oddíly.

Od konce padesátých let až do konce let sedmdesátých se stal Jacques Mesrine jedním z mezinárodně nejhledanějších padouchů. Přestože pocházel z Francie, pohyboval se i po území Kanady či Venezuely, až ho nakonec bezradní francouzští policisté zastřelili na jedné z rušných ulic Paříže. Mesrine byl dlouho dobovým tiskem romantizován a kvůli svým anarchistickým kouskům proti státnímu systému si vysloužil i sympatie veřejnosti.

Film Jeana-Francoise Richeta (Přepadení 13. okrsku) je dílem životopisným, který však nejednoznačné společenské přijetí hlavního „hrdiny“ reflektuje. Vincent Cassel jako Mesrine může vzbuzovat sympatie ale i pochyby. Je to nehrdinská postava, v jejíž filmové podobě zůstává ona rozporuplnost. Mesrine se stává osobností, která nás může fascinovat a zároveň na ní můžeme kriticky nahlížet.

Dualismus čtení jde ruku v ruce s dvojím životem Mesrina. Mesrine není jen padouch ale je i syn, manžel a otec rodiny. Zatímco v jiných gangsterkách je často rodina zásadní hodnotou v životě gangsterů (Kmotr, Zjizvená tvář, Mafiáni…), která se slučuje s jejich zaměstnáním, zde je naopak příčinou rozdvojení Mesrinova charakteru. To je zvýrazněno i stylem natáčení jednotlivých scén. V druhém díle u Mesrina převažuje již jen ta temnější, nezkrotná stránka, což dělá film zábavnějším, nicméně o dost jednodušším a přímočařejším.

I přes dostatečnou délku dvoudílného filmu je struktura vyprávění značně epizodická a redukuje Mesrinův životní příběh na několik zásadních okamžiků a pár loupežných přepadení. Těžko říct podle jakého klíče Richet jednotlivé události z Mesrinova života vybíral. Mesrinův nejistý život, neustále na útěku a v pohybu se tím však vyjadřuje dokonale. Po nějakém čase se začnou jednotlivé scény navzájem více a více podobat. Předem už víme, že přepadení bank skončí přestřelkou, ze které Mesrine ujede prostříleným autem a také, když je uvězněn, očekáváme jeho útěk. Dynamika příběhu a způsobu jakým je snímek natočen neustále žene film kupředu a přece se přitom točí v začarovaném kruhu, podobně jako Mesrinův život, který se stal kolotočem akcí, jež ho nebyly schopny dovést někam dál. Jeho postava je tak jedním z mála prvků, který se ve filmu v průběhu proměňuje. Žádný z jeho partnerů k tomu prostor nemá, protože nikdy s Mesrinem nevydrží delší čas. Mesrine se však z odvážného floutka stává obávaným gangsterem a jeho proměny můžeme vidět jak v jeho vzhledu tak i v čím dál tím více nepředvídatelném chování.

Richet nedodržuje vždy chronologické vyprávění a napětí tak buduje v rámci jednotlivých scén, nikoli celého filmu. První část začíná flashforwardem Mesrinovy smrti a následně se vrací na počátek jeho loupežné kariéry. Napětí, které by mohlo vzniknout otázkou, jak hlavní hrdina dopadne, je tím odstraněno. Tedy více než to jak jednotlivé akční eskapády dopadnou, nás zajímá jakým způsobem budou provedeny. Pokud utíká z vězení, víme předem, že se mu to podaří a zajímá nás jen jak to bude provedeno.

A obdivovat nemusíme jen provedení samotného útěku ale také způsob jakým je tato akce natočena. Časté pohyby kamery při akčních scénách důmyslně kombinují steadycamové objezdy a ruční rozklepanou kameru, zatímco scény v Mesrinově zázemí vždy využívají statických záběrů. Občas lze vidět i mírnou kameramanovu exhibici – to když je kamera připoutaná na otáčející se auto, nebo když se v krouživé závrati vzdaluje od tyranizovaného Mesrina ve vězení. Pokaždé však tyto efektivní postupy vyjadřují subjektivní prožitek hlavního hrdiny a mají tak své odůvodnění. Richet ale nápaditě pracuje i s barvami, úhlem záběrů či pouze jejich kompozicí, ve které často sleduje scénu přes nějaký nezaostřený objekt a dodává tak scéně větší dynamiku.

Oba díly jsou v českém vydání dostupné pouze v jednodiskové verzi. Na kvalitě obrazu je vidět, že tahle francouzská velkoprodukce je po technické stránce evropskou špičkou, která by mohla konkurovat i mnohým hollywoodským filmům. Aby také ne, když film zabírá většinu prostoru dvouvrstvého DVD. Nikde není žádný šum (pokud není záměrem) a barvy mají skvělé podání. Vidět je to hlavně na prvním části filmu, která si s barevností a výraznou stylizací hraje více než druhá část. Stopy po ošklivých mapách komprese také nejsou vidět a přechod z jedné vrstvy do druhé probíhá bez jakýchkoli záseků.  I po zvukové stránce jde o prvotřídní potěšení. Celkem dostanete na vybranou ze tří stop: Dolby Digital 5.1 s českým dabingem, Dolby Digital 5.1 s originálním francouzským mixem a možnost máte přepnout i na francouzský DTS 5.1. Zde musím říci, že český dabing v režii Ivany Slámové se povedl a drží se rozhodně na nadstandartní úrovni. U titulků Gabriely Klikové někdy naopak zamrzí, že na některých místech musela kvůli snadnému pochopení změnit i význam celé věty.

Horší je to však, když zhodnotíme obě DVD jako celek. Kromě filmu toho totiž už moc nenabízejí. Netřeba zmiňovat, že by se k nejdražší francouzské produkci určitě našly zajímavé doprovodné dokumenty. Tato výtka však neplatí jen pro české vydání, protože u Veřejného nepřítele č.1 vyšly identické DVD i ve Francii, odkud byl disk přebrán pro naší distribuci. První disk nabídne trailery na oba díly a na druhém se tak kromě traileru od HCE na Stmívání nenajde nic. U prvního dílu je ještě možnost pustit si rozhovory s tvůrci a hlavními představiteli (Vincent Cassel, Ludivine Sagnier, Mathieu Amalric, Gérard Lanvin, Olivier Gourmet, Elena Anaya, Samuel Le Bihan, Cecile de France, Gerard Depardieu, a Gilles Lellouche), vždy jde bohužel jen o krátké a vcelku nezajímavé komentáře. Nadprůměrný film by vám však tohle rozčarování měl dostatečně vykompenzovat.

Veřejný nepřítel č.1, Francie / Itálie / Kanada, 2008, 110 min, premiéra v ČR 11.12.2008, DVD 1.6.2009
Veřejný nepřítel č.1: Epilog, Francie, 2008, 130 min, premiéra v ČR 1.1.2009, DVD 8.6.2009

DVD Veřejný nepřítel č.1:

Hlavní menu:

Nastavení:

Kapitoly:

Screen:

DVD Veřejný nepřítel č.1: Epilog:

Hlavní menu:

Nastavení:

Kapitoly:

Screen:

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 19. 7. 2009 ve 1.23 a zařazen do kategorie DVD / Blu-ray ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.