MFF Karlovy Vary: Závěrečný den – kompletní přehled udělených cen
13. 7. 2009 # 12.51 # Festivaly # Bez komentářeZávěrečný den festivalu patří každoročně udílení křišťálových glóbů a dalších cen. Anděl u moře od našeho šéfredaktora obdržel před několika dny v minirecenzi nemilosrdný verdikt a nyní odjíždí jako nejúspěšnější soutěžní film. Od soboty lze navštívit ozvěny Karlovarského festivalu v pražských kinech Aero a Světozor – to vše pod názvem Šary Vary. Festival byl zakončen snímkem Piráti na Vlnách Richarda Curtise. Níže následuje kompletní přehled udělených cen a poslední minirecenze promítaných filmů.
SOUTĚŽNÍ SEKCE
Velká cena Křišťálový glóbus - Anděl u moře (Režie: Frédéric Dumont, Belgie/Kanada, 2009)
Zvláštní cena poroty – Dvacet (Režie: Abdolreza Kahani, Írán, 2009)
Cena za režii – Andreas Dresen za film Whisky s vodkou
Cena za nejlepší mužský herecký výkon - Olivier Gourmet za roli ve filmu Anděl u moře a Paul Giamatti za roli ve filmu Duše Paula Giamattiho
Cena za nejlepší ženský herecký výkon – Paprika Steen za roli ve filmu Potlesk
Zvláštní uznání – Filip Garbacz za roli ve filmu Sviňky
SOUTĚŽ DOKUMENTÁRNÍCH FILMŮ
Cena za nejlepší dokumentární film do 30 minut - Wagah (Režie: Supriyo Sen, Německo/Indie/Pákistán, 2009)
Zvláštní uznání – Než to začne bolet (Režie: Marcin Koszałka, Polsko, 2008)
Cena za nejlepší dokumentární film nad 30 minut – Osadné (Režie: Marko Škop, Slovenská republika/Česká republika, 2009)
Zvláštní uznání - Žijeme na veřejnosti (Režie: Ondi Timoner, USA, 2009)
NA VÝCHOD OD ZÁPADU – SOUTĚŽNÍ SEKCE
Cena Na východ od Západu – Jeden a půl pokoje (Režie: Andrej Chržanovskij, Rusko, 2008)
Zvláštní uznání - Prasklina (Režie: Michał Rosa, Polsko, 2008)
DIVÁCKÁ CENA DENÍKU PRÁVO
Na velikosti záleží (Režie: Erez Tadmor/Sharon Maymon, Izrael/Německo/Francie, 2009)
DALŠÍ STATUTÁRNÍ A NESTATUTÁRNÍ CENY
Cena za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii - Isabelle Huppert (Francie), John Malkovich (USA), Jan Švankmajer (Česká republika)
Cena prezidenta MFF Karlovy Vary – Antonio Banderas (USA)
Cena mezinárodní filmové kritiky (FIPRESCI) – Bez konce (Režie: Vinko Brešan, Chorvatsko/Srbsko, 2008)
Cena Europa cinemas label - Potlesk (Režie: Martin Pieter Zandvliet, Dánsko, 2009)
Cena ekumenické poroty – Dvacet (Režie: Abdolreza Kahani, Írán, 2009)
Nezávislá kamera – Eamon (Režie: Margaret Corkery, Irsko, 2009)
Zvláštní uznání (Fórum nezávislých) – La Tigra, Chaco (Režie: Federico Godfrid/Juan Sasiaín, Argentina, 2009)
Cena Dona Quijota (Mezinárodní federace filmových klubů FICC) – Anděl u moře (Režie: Frédéric Dumont, Belgie/Kanada, 2009)
Zvláštní uznání (Mezinárodní federace filmových klubů FICC) – Vlček (Režie: Vassilij Sigarev, Rusko, 2009) a Duše Paula Giamattiho (Režie: Sophie Barthesy, USA, 2008)
Cena NETPAC -Trosky (Režie: Yang Ik-june, Jižní Korea, 2008)
Minirecenze Kamily Dohnalové
Tajné životy zubních lékařů (USA, 2002, rež. Alan Rudolph) výborný
Uvedeno v sekci: Fórum nezávislých – Pocta Alanu Rudolphovi
Dosud poslední Rudolphův film je zároveň jeho jediným neautorským projektem, což mu však rozhodně neubírá na kvalitě. Režisér umně snoubí scénář Craiga Lucase a velice dobré výkony ústřední herecké dvojice (Campbell Scott a Hope Davisová) s okouzlujícím herectvím trojice dětských nehereček, které často vychází z improvizace. Z Daveova pohledu vyprávěný příběh krize jeho desetiletého manželství s Danou je protkán řadou hrdinových subjektivních představ, flashbacků a přítomností imaginárních postav – jeho půvabné asistentky i nerudného pacienta, sarkastického trumpetisty, který je viditelný pouze Daveovi – nebo i jedné z jeho dcer? Znamenité drama s řadou chytře vtipných scén si bezpochyby zaslouží větší publikum, než se mu dosud v Česku dostalo.
Fish Tank (VB, 2009, rež. Andrea Arnold) dobrý
Uvedeno v sekci: Otevřené oči
Sociálně-kritické drama, nešťastný milostý příběh, především ale syrově realisticky zachycené drsné prozření patnáctileté Miy v neutěšené každodennosti městečka v anglickém Essexu. Tím vším je Fish Tank Andrey Arnold. Snímek postrádá vytříbenost a přesné komponování záběrů stylově i námětově blízkých filmů bratří Dardennnů, výkon neherečky Katie Jarvisové v roli Mii je však rozhodně přesvědčivý a vývoj příběhu zajímavě nepředvídatelný. Konečně, jak často si v objetí s někým vzájemně říkáte „Nenávidím tě!“?