MFF Karlovy Vary: Den třetí
6. 7. 2009 # 23.20 # Festivaly # Bez komentářeV neděli představila Isabelle Huppertová svůj nový film (v němž hraje) Villa Amalia a u té příležitosti obdržela křišťálový glóbus. Do Karlových Varů také přijel Kary Fukunaga, jehož debut Sin Nombre, letos na festivalu promítaný, si odvezl ze Sundance cenu za režii a kameru. Velkým zpestřením byla účast Scotta Sanderse – jak v roli režiséra na představení svého snímku Black Dynamite, tak v roli DJe na večerní party v klubu Aeroport.
Minirecenze Martina Horyny
Na velikosti záleží (Izrael/Německo/Francie, 2009, rež. Erez Tadmor/Sharon Maymon) dobrý
uvedeno v sekci: Jiný pohled
Snímek o partě izraelských kamarádů, kteří se neobvyklým způsobem – tréninkem suma – snaží vyrovnat se svou tloušťkou, je už nyní jedním z favoritů divácké ceny. Sice v něm nalezneme ne příliš originální základní poselství – každý by měl být spokojený se sebou, nehledě na to jaký je – ale jinak jde o svižnou a nápaditou komedii. Nejedná se o elitní a nepřístupný humor, což spolu s klasickou stavbou příběhu (paralelně se odvíjející dvojice dějových linií – dramatické a melodramatické) je zřejmě tím hlavním důvodem, že se film festivalovému publiku líbil.
Bzučení hmyzu: Zápisky mumie (Švýcarsko, 2009, rež. Peter Liechti) dobrý
uvedeno v sekci: Soutěž dokumentárních filmů
Soutěžní snímek Petera Liechtiho je velmi sugestivním přepisem povídky Masahiko Šimady. Ta vznikla na základě skutečných deníkových zápisků muže, který se z neznámých důvodů, ale dobrovolně, rozhodl vzdát života vyhladověním. Recitace zápisků je velmi citlivě spojena se záběry sebevrahova reálného prožívání okolního světa i s proudem jeho vědomí – tedy vzpomínek a abstraktních představ metaforicky reprezentujících jeho pocity. Chválihodné je zřečení se fantaskně bohatého obrazového pojetí, místo nějž jsou voleny střídmější, ale o to působivější záběry.
Černý dynamit (USA, 2009, rež. Scott Sanders) dobrý
uvedeno v sekci: Půlnoční filmy
Nesmírně zábavná parodie žánru blaxpoitation filmů se stala hitem na festivalu v Sundance a karlovarské publikum nadchla neméně. Příběh, v němž se afroamerický kung-fu Casanova mstí bossovi za smrt bratra, trefně hyperbolizuje klasická témata černošských filmů 70. let. Nejde však jen o obsahovou složku spolu s dějovými klišé takových snímků. Jedna z nejsilnějších stránek je kopírování technických postupů – užití starého méně kvalitního filmového materiálu, postupy střihu, úhly snímání kamery apod.