Domů » Festivaly

Co nás čeká ve Varech #5 Obsáhlý přehled nesoutěžních sekcí

Kromě úvodní a závěrečné projekce, o nichž jsme psali již v minulém článku, nabídne karlovarský festival v hlavním programu dalších pět nesoutěžních filmů. Contact High (Rakousko) je počinem oceňovaného Michaela Glawoggera. Žánrově je označován jako „psychedelická gangsterská komedie“, nechme se překvapit, co se za tímto označení opravdu skrývá. Pro ocenění si jedoucí Antonio Banderas (cena ředitele festivalu) přiváží svůj druhý režisérský projekt Letní déšť – romantické lyricky laděné drama, které si odvezlo jednu z cen druhé kategorie z Berlinale. Zmiňme i nový snímek Juraje Herze T.M.A., pokus o další psychologický hororově laděný příběh (jako jeho Spalovač mrtvol). Film bude uveden ve světové premiéře.

Letošní režisérský profil zahraničního hosta je věnován Američanovi Alanu Rudolphovi. Určitě ho nelze nazvat mainstreamovým filmařem, ale je otázkou, nakolik významnou osobností světové nezávislé kinematografie je. V 80. a 90. letech, kdy po jeho boku tvořili Jarmusch, Altman, Lynch a další byl v druhé vlně (myšleno kvalitativně). Z  jeho filmů bude promítán například Zmatek v hlavě (1985) – bizarní vyprávění v noirovém (či pokud chcete neonoirovém) bezčase. Oceněným domácím tvůrcem je letos Jan Švankmajer – uveden bude jediný jeho film, černá komedie Spiklenci slasti (1997) – extravagantní, psychologický a eroticky nabitý obraz několika postav s neobvyklými sexuálními potřebami. John Malkovich je spíše kvůli nedostatku lepších jmen hlavním hostem festivalu. Účast potvrdil až na poslední chvíli a tak se setkáme s „profilem“ ušitým horkou jehlou. Je to nouze z ctnosti – ačkoliv je znám zejména jako herec, jeden ze dvou uvedených snímků režíroval, druhý produkoval. Posledním představeným a patrně nejzajímavějším filmařem bude Patrice Chéreau. I Eva Zaoralová se nechala slyšet, že cenu by dala ze všech nejradši právě jemu. Ovšem Chéreau není jménem, které by táhlo diváky (natož potom média), ocenění tohoto tvůrce si tedy v některých momentech většinovému vkusu poplatný karlovarský festival nemůže či spíše nechce dovolit. Zaoralová  Chereaua srovnává s Viscontim a Bergmanem, určitě bychom to neměli chápat jako povyšování Chéreaua na rovinu filmových velikánů 20. století. Spíše jde o postřeh, že u všech se prolínají postupy filmové a divadelní režie, mají mimořádný tvůrčí potenciál a reprezentují, pokud něco takového existuje, „intelektuální film“. Mezi uvedenými snímky bude i Intimita (2001); vítězný snímek  z Berlína je jedním z obviňovaných děl, který prý pornografii přivedly do umění. Co je to intimita? Jak jí získat, proč ji chtít? Pokus o ukázku toho, že intimní blízkosti není nikdy dosaženo jen fyzickou sympatií. A čím tedy?

Zvláštní uvedení si zasloužil snímek Dobře placená procházka celosvětově nejznámějšího českého režiséra Miloše Formana. Jde o filmovou verzi obnovené premiéry stejnojmenného slavného divadelního představení legendární dvojice Suchý-Šlitr, které původně vzniklo roku 1965. Komická jazzová opera je variací na téma „záhadné dědictví a boj o něj“. Forman potvrzuje svůj vřelý vztah ke karlovarskému festivalu, loňské uvedení jeho předchozího filmu Goyovy přízraky ještě neneslo slavnostní punc premiéry, v té je uvedena až Dobře placená procházka, a to hned v premiéře světové.

Velký zájem bude určitě vzbuzovat sekce Otevřené oči, která prezentuje snímky z letošního festivalu v Cannes. O všech už bylo napsáno mnoho , na které se tedy máme těšit? Bude to vítězný snímek Bílá stuha Michaela Hanekeho, skandální pověstí provázený Antikrist Larse von Triera, vítěz ceny poroty Fish Tank Andrei Arnoldové, Rozervaná objetí Pedro Almodóvara či Žízeň režíséra Old Boye Park Chan-wooka a další.

Druhým populárním programovým blokem jsou Horizonty, přehled filmů oceněných či vyčnívajících na letošních festivalech. Mezi nimi jsou Hranice ovládání Jima Jarmusche, vítězný film z Berlinale Mléko strachu Caludie Llosové, Puškvorec Andrzeje Wajdy, Ricky často přeceňovaného Francoise Ozona, Svatba za bílé noci Baltasara Kormákura (Křišťálový glóbus, MFF KV 2007), Všude dobře, proč být doma Sama Mendese a další. Brzy přineseme recenzi snímku Wrestler Darrena Anofského, který zvítězil loni v Benátkách a v sekci bude uveden také.

V Jiném pohledu upozorněme na Bronson, filmovou biografii notorického násilníka a nejslavnějšího britského vězně, který si přezdívá Charles Bronson. Režisér Nicolas Winding Refn s ním zaujal na letošním Sundance. Experimentálním autodokumentem Holka Ferrari Dino se vrací Jan Němec. Jiný pohled nabídne i tři nezávislé japonské snímky, které jsou uvedeny k 10. výročí festivalu Tokio FilmeX.

V dalších sekcích, kde výběr toho pravého snímku závisí zejména na štěstí, talentu umět číst v třívětých anotacích a (tak jako ostatně u všech filmů) na osobním vkusu, budeme upozorňovat na zajímavé počiny během samotného festivalu. Už teď lze s velkou míro pravděpodobnosti uvést, že nejlepší divácká atmosféra bude jako každoročně na půlnočních projekcích. Všech šesti snímků, které opanují noci v Malém sále Thermalu a kině Čas, bude plných krve a absurdního humoru.

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 1. 7. 2009 ve 14.14 a zařazen do kategorie Festivaly ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.