Domů » Aktuálně

Televizní týden 8.6. – 14.6.: Kvalitní české filmy

Právě začínající týden nabídne trojici významných českých snímků. Co se týče zbytku výběru, opomenuli jsme velký spektákl zaběhnutého Hollywoodského tvůrce Stevena Spielberga Říše Slunce (ČT2, čtvrtek 16:25), Stepfordské paničky Bryana Forbese (ČT2, středa 20:30) i dokumentární klub a nedělní noční filmový klub ČT2. Ani jeden ze zmíněných pořadů si v omezeném formátu našeho výhledu bohužel nevybojoval rozsáhlejší prostor.

Profil režisérského dua bratří Dardennových pokračuje jejich zatím světově nejúspěšnějším snínkem Dítě (Belgie/Francie, 2005). Opět jde o velmi realisticky až naturalisticky pojaté filmové vyprávění. Do očí bijící dvojí povaha příběhu – jeho „všední nevšednost“ – je dána tím, že postavy Dítěte prožívají existenciální momenty (zde konkrétně prodej dítěte do adopce) s každodenní rutinou. Je otázkou (třeba i pro porotu v Cannes, kde film vyhrál roku 2005  Zlatou palmu), jakým způsobem vyniká Dítě mezi spoustou podobných sociálních dramat, která v Evropě vznikají.

Druhý zahraniční snímek tohoto týdne hodný doporučení je Dobrý Will Hunting (USA, 1997). Zpracováním se příliš nevymyká dnešním Hollywoodským konvencím středního proudu, zajímáme se o něj hlavně proto, že v režisérském křesle seděl Gus Van Sant. Dobrý Will Hunting je Santovým nejúspěšnějším filmem, alespoň co se ocenění (2 oscary, 7 dalších nominací) týče. Psychologické drama líčí osudy dvacetiletého matematického génia, který díky nuzným poměrům, ve kterých vyrůstal, není schopen docenit vlastní talent a podle toho s ním také nakládá. Autory scénáře, který bývá na tomto filmu nejvíce vyzdvihován, jsou sami představitelé hlavních rolí Matt Damon a Ben Affleck.

Mrtvá zóna (USA, 1983) je adaptací románu Stephena Kinga. Za filmem stojí ikona žánrů horror a fantasy – kanadský režisér David Cronenberg. V kontextu jeho díla jde o snímek méně kontroverzní a méně „divný“. Základní dějový motiv, kdy se hlavní hrdina probouzí z kómatu s nabytou nadpřirozenou schopností, není rozhodně originální. Přesto si je třeba uvědomit, že i přes poměrně lineárně navazující a z dnešního pohledu běžný děj byla podobná témata začátkem 80. let spíše raritou. A tak lze doporučit fanouškům žánru, Cronenbergovým ctitelům a všem těm, kteří by rádi nahlédli do díla prvního z průkopníků mysteriózního filmu.

Týden po Jirešově Žertu přichází Barrandov s dalším domácím filmem 60. let.  Schormovo psycholgické drama Návrat ztraceného syna (Československo, 1966) patří do řady československých filmů nové vlny věnujících se kritickému sebezkoumání osobností hlavních postav děje. Zdánlivě úspěšný, zdravý a spokojený muž skepticky analyzuje (možná až nepřiměřeně) vlastní život. Ale místo uspokojivého obrazu plného štěstí nachází samotu, nepochopení, odloučení. Je normální život ve své samozřejmosti nenormálním?

Cyklus Zlatá šedesátá nabídne snímek Muž, ktorý luže (Francie/Československo, 1968). Alain Robbe-Grillet (než jako režisér je známý více  svou spoluprácí a Alainem Resnaisem) předkládá nekonvenční vyprávění, které odmítá dějovost a jasné zobrazení příběhu jako nositele děje. Místo toho jsme vrženi do spletitého sledu scén – v nich se krátce po válce vrací muž jménem Boris do podhorské vesničky. Postupně se dostává do přízně obyvatel stavení jistého Jana, jehož smrt oznámil. Ale nejenže je Borisovo vystupování matoucí, plné lží a intrik, ale i Robbe-Grillet si navíc hraje důsledně se všemi hádankami a matoucími indiciemi a tak nenechává diváka ani moment spočinout nad aktuální podobou děje.

Nova Cinema v neděli vysílá Faunovo velmi pozdní odpoledne (Československo, 1983) Věry Chytilové. Komediálně laděný snímek na motivy povídky Jiřího Brdečky zachycuje stárnoucího seladona, který není shopen ustát blížící se stáří. V horečné honbě za neuskutečněnými požitky si ale uvědomuje, že nejen teď, ale v průběhu celého svého života, spíše ztrácel než získával. Stává se z něj tragikomická postava slabocha, který se nebyl schopen okolí otevřít a od ostatních pouze něco požadoval. Stáří, které teprve odhalí promarněný život ale i tradiční tendence Chytilové pod povrchem se vysmívat opačnému pohlaví jsou charakteristickými rysy jednoho z jejích nejlepších filmů.

Pondělí 0:40 (ČT2) Dítě

Úterý   21:00 (Nova Cinema) Dobrý Will Hunting

Pátek   22:50 (ČT1) Mrtvá zóna

Pátek   22:55 (Barrandov) Návrat ztraceného syna

Sobota   21:00 (ČT2) Muž, ktorý luže

Neděle   22:30 (Nova Cinema) Faunovo velmi pozdní odpoledne

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 8. 6. 2009 ve 13.53 a zařazen do kategorie Aktuálně ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.