Nominovaní MFF v Šanghaji: dva české filmy
7. 6. 2009 # 14.03 # Festivaly # Bez komentářeMezinárodní filmový festival v Šanghaji je spolu s festivalem v Tokyu, pořádaným na podzim, jediným „áčkovým“ festivalem, který se odehrává v asijských zemích. Letošní termín konání připadl na 13.-21.června, tedy přesně měsíc po festivalu v Cannes. Jenže pokud festival v Cannes slouží jako výkladní skříň nejnovějších západních filmů (jejichž předpremiéry a čestná uvedení na festivalu jsou draze placeny), o Šanghaji to zdaleka říct nejde. Šanghaji je navíc v rámci prestižních „áčkových“ festivalů nezvykle mladou akcí, která nemá tak dalekosáhlou historii jako ostatní nejpřednější filmové akce. Letos totiž uskutečňuje teprve její sedmnáctý ročník (festival byl založen v roce 1993). Pojďme tedy trochu poohlédnout, co se na nás chystá.
Festival se tradičně skládá ze čtyř hlavních sekcí. Je to hlavní soutěžní sekce, rozdělená dále na další tři kategorie (Jin Jue Award, Asian new talent award, International student short award), filmový market nepostradatelný při každém velkém filmovém festivalu, filmové fórum pro filmaře a světové panoráma, nabízející mišmaš nejrůznějších zahraničních filmů (z většiny Hollywoodských).
V hlavní soutěži je zřejmě určitě nejvíce sledovanou sekcí Jin Jue Award, která každoročně přináší 16 celovečerních filmů, jež neměly ještě na asijském kontinentu premiéru. Na rozdíl například od Cannes nejde o tituly osvědčených režisérů, jejichž jméno znamená mnohdy více než jejich film. Příjemné tedy je, že zde mohou získat nominaci i slibní, leč neznámí filmaři z celého světa. Možná i proto se mezi šestnáct nominovaných dostal i český zástupce – Julius Ševčík, který zde soutěží se svým vizuálně vytříbeným filmem Normal. Velkou naději má také nový snímek Emmanuela Finkiela Nowhere Promised Land, který vypráví jak o tématu, na které mnohdy porota slyší, tak i ladí film do konvenčního stylu evropských artů. Brazilské melodrama Romance vypadá o něco mainstreamovitěji ale přesto se svou barevnou stylizací velmi zajímavě. Z etablovanějších tvůrců se zde objeví André Techiné, který přiváží svůj nejnovější film The Girl on the Train. Musím ale říct, že například minulý rok mi přišly ocenění hlavní kategorie trochu mimo mísu. Dvě výhry veskrze průměrného českého Václava jsou toho důkazem. Vždy bude prostě nejvíce záležet na porotě. A kdo v ní bude letos?
Do čela poroty usedne britský režisér Danny Boyle (Milionář z chatrče). Vedle něj budou porotu hlavní sekce doplňovat čínský režisér Huang Jianxin (Nevěsta dřevěného muže), švýcarský režisér Xavier Koller (Ohnivý kruh), japonská herečka Komaki Kurihara, honk-kongský režisér a producent Andrew Wai Keung Lau (Volavka) a americká herečka Andie Macdowell (Sex, lži a video).
Další sekcí, kterou bedlivě budou sledovat především fanoušci asijské kinematografie je Asian new talent award, která se snaží najít nové talenty dálného východu. Zajímavými tituly by v této kategorii mohla být indická novinka A Wednesday Neeraje Pandeye a Jalainur Ye Zhaoa. Do čela poroty usedne korejský režisér Im Kwon Taek (Opojen ženami a malováním), čínská herečka Yu Nan (Speed Racer), thajský režisér Nonzee Nimibutr (OK Baytong), singapurský režisér Royston Tan (4:30) a čínský režisér Zhu Wen (Plody moře).
Posledním překvapením je druhá česká nominace v sekci krátkých studentských filmů International Student Short Award. Do dvaceti nominovaných se dostal film Draci studenta pražské FAMU Tomáše Vrány. Vítěz této kategorie bude i finančně odměněn. Porota této sekce je složena ze zakladatele čínského serveru pro sdílení videí (tudou.com) Gary Wanga, prezidenta Pekingské Filmové Akademie Xiaojing Xieho, čínské režisérky Lichuan Yin, čínského, předsedy Festivalu krátkých mobilních filmů (ano, filmů, které jsou určeny pro mobilní telefony) Ralpha Cochrana a režiséra Haolun Shua.
Pokud se chcete kouknout na všechny nominované v hlavních kategoriích, stačí zajet níže:
Jin Jue Award
„A Piece of Me“ režie Christoph Roehl
„Aching Hearts“ režie Nils Malmros
„Chameleon“ režie Krisztina Goda
„Empire of Silver“ režie Christina YAO
„Normal“ režie Julius Sevcik
„Nowhere Promissed“ režie Emmanuel Finkiel,
„Original“ režie Alexander Brøndsted,Antonio Tublén
„Romance“ režie Guel Arraes
„Rough Cut“ režie Hun JANG
„Schemes of Affection“ režie Dodo Fiori
„Small Crime“ režie Christos Georgiou
„Splinters“ režie Maciej Pieprzyca
„The Girl on The Train“ režie ndré Téchiné
„The Search“ režie Pema Tseden
„The Storm In My Heart“ režie Pål Jackman
„We Can Do That“ režie Giulio Manfredonia
Asian New Talent Award
„A Wednesday“ režie Neeraj Pandey
„Be Calm And Count to Seven“ režie Ramtin Lavafipour
„Days With You“ režie Amiy MORI
„Jalainur“ režie ZHAO Ye
„Prince of Cockfighting“ režie Yeng Grande
„Scandal Makers“ režie Hyung-chul KANG
„The Days“ režie Boi KWONG
„Vacation“ režie Hajime KADOI
„Walk to School“ režie PENG Chen,PENG Jiahuang
International Student Shorts Award
“A Day’s Work” režie Rajeev Dassan
“Broken Faces“ režie Lusion Shiang
“Cherry On the Cake” režie Hyebin Lee
“The Dead Mendoza“ režie Rodrigo Alves de Melo
“Elephants“ režie Sally Pearce
“Ephemeral“ režie Oscar Orjuela
“Fisherman of the RhineFalls“ režie Leonie Röll
“Insights“ režie Dana Keidar
“Kites“ režie Tomáš Vrána
“Letter“ režie Kai Fan
“The Long Way Home“ režie Anamaria Chioveanu
“The Mole“ režie Salil Fernandez
“My Grandma“ režie Tsung-Han Tsai
“My Happy End“ režie Milen Vitanov
“Naufrage“ režie Clorinde Durand
“Ode to the Pineapple“ režie Laimir Fano Villaescusa
“Orde“ režie Harvan Agustriansyah
“Rain“ režie Thomas Takemoto-Chock
“Secret Tunnel“ režie Xueqin Xi
“ShengRi“ režie Wang Douglas