Domů » Festivaly

Horké zprávy z Cannes #1

Ve středu byl slavnostně zahájen další ročník festivalu v Cannes. Hned první zahajovací snímek, Pixarovský 3D animák Up, získal velmi příznivé ohlasy kritiky (na Rottentomatoes má všechny recenze kladné) a zároveň i pochvalu za podařený výběr festivalové dramaturgie, která už dlouho nevybrala vhodnější zahajující film. Pro reklamní účely byla zhotovena i čtyřicet stop vysoká replika domu, ve kterém hrdina filmu odlétá, jež se měla za pomocí desítek balónků vznést nad město. Vítr však její vypuštění nedovolil.

Již dlouho před zahájením festivalu se mluvilo o tom, jaký dopad na něj bude mít světová ekonomická krize. Cannes musí samozřejmě letos operovat s nižším rozpočtem ale samotného festivalu se to příliš nedotkne. Větší problémy však mají filmoví distributoři, což se projevilo i na současně běžícím filmovém trhu Marché du Film. Je zde daleko menší účast filmových distributorů než minulé roky a počítá se s tím, že celkový počet uzavřených dohod na filmovém trhu by měl tentokrát klesnout zhruba o 15%. Problém mají zejména malé nezávislé snímky, jež nenabízejí žádné známé jméno, které by je dokázalo prodat a pro distributory tak znamenají velký risk a nejisté výdělky. Ti proto raději kupují filmy nabízející ověřená režisérská či herecká jména. Dokazuje to i poměrně netradičně velké množství filmů, jejichž dohody byly uzavřeny předem, ještě než je mohli samotní distributoři shlédnout a zhodnotit jestli jim stojí za investici. O nezájem nákupčích se však nemusí bát snímky jako Imaginarium dr. Parnasse, jenž nebylo zatím koupeno pouze proto, protože se čeká až jeho prodejní cena klesne, či Centurion Neila Marshalla. V hledáčku jsou také filmy Agora Alejandra Amenabara a Men Who Stare at Goats od Granta Heslova.

Zajímavě se ke krizi postavilo Rusko, které se ve svém pavilonu snaží vyjednat ultimáta s americkými prodejci práv. Na Rusko totiž krize těžce dolehla a způsobila téměř 60% úpadek prodeje DVD nosičů. Televizní kanály přestaly nakupovat nové filmy, distribuce filmů v kinech se stává nebezpečnou a nejistou a celý problém završuje rostoucí pirátství. Rusové tak přicházejí se svérázným názorem, že by měli mít právo změnit dohody, jež uzavřeli v Cannes v minulých letech. Bez těchto ústupků nejsou ochotni nakupovat další nezávislé filmy. Osobitý způsob jak řešit problémy (které určitě nedoléhají pouze na ně).

Dobré zprávy s sebou do Cannes přivezl Martin Scorsese. V pátek uvedl restaurovanou verzi technicolorového snímku Červené střevíčky režiséra Michaela Powella. O snímku vždy mluvil jako o jeho vzoru, jež ho přivedl k natáčení a z něhož neustále čerpá inspiraci. Důležité však je, že po projekci se konala tisková konference, na které Scorsese mluvil o dalším restaurování starých snímků. Jde o projekt, na kterým by se zatím měli podílet The World Cinema Foundation, B-Side, The Auteurs a Criterion Collection. The World Cinema Foundation by měla zajistit kvalitní zrestaurování kopie, B-Side, fungující jako alternativní distribuční společnost, by měla zajistit rozšíření kopie po universitách a filmových klubech, web The Auteurs by pak distribuoval online za pomoci videopůjčovny Netflix a i-tunes a Criterion by pak měl film šířit přes placatá DVD média. Mezi prvními tituly, které se mají touto cestou vydat k divákům by měly být senegálské Journey of the Hyena, korejská The Housemaid, turecké Dry Summer a dokumentární film z Maroka Trances. Vesměs to jsou tedy méně známé tituly, což ale neznamená, že by nešlo o zajímavá díla. The Housemaid je podle nadšených ohlasů přímo mistrovské dílo.

Scorsese pak také uvítal legendu americké kritiky Rogera Eberta, který na festival přijel po letité absenci. Bojuje totiž s rakovinou, která mu ničí hlasivky a na festivalu mluvil pouze díky přístroji vytvářející mechanický hlas.

Tři nejočekávanější filmy, jež neměly ještě tiskovou premiéru a tiskem jsou netrpělivě očekávány, jsou bezesporu soutěžní díla od Triera (Antichrist), Tarantina (Hanebný Pancharti) a Almodóvara (Rozervaná objetí). Poslední dva jmenované již mají českou premiéru potvrzenou a pouze práva na Antichrista nebyla ještě žádným českým distributorem zakoupena.

Z filmů, které se za první čtyři dny stačily promítnout, zatím vybočují především dva snímky, které získaly velký ohlas. Je to samozřejmě velmi očekávané drama o vztahu básníka Johna Keatse a Fenny Brawn, Bright Star režisérky Jane Campion. Ta byla v roce 1993 první režisérkou,které se podařilo získat v Cannes Zlatou Palmu. Od té doby se věnovala své dceři a natočila proto „jen“ tři snímky. Reakce z Cannes vyzdvihují její film vysoko do nebes a práva pro Ameriku na něj byla zakoupena už dávno před jakoukoli prezentací Bobem Berneyem a Billem Pohladem (jejich společnost ještě nemá název), kteří film ani neviděli. Mezinárodní práva zakoupilo Pathe International. Druhým snímkem, jenž získal nadšené ohlasy je Fish Tank taktéž ženské režisérkyAndrey Arnold. Ta v Cannes soutěžila o hlavní cenu již s filmem Red Road. Recenzenti přirovnávají styl filmu k tvorbě Guse van Santa či bratří Dardennů, kteří hojně využívají dlouhých záběrů, pomalu sledující bloudící postavy. Vysoce hodnocený byl i výkon herecké debutantky Katie Jarvis. Filmové práva, podle dostupných informací, se ještě prodat nepodařilo.

Překvapivě byla koupena práva i ke dvěma dlouhým snímkům, rozdělených na několik částí. Minulý rok se takto podařil prodat například Soderberghův Che (jehož první díl běžel i u nás v kinech, ten druhý snad dorazí až na DVD), který měl dohromady délku čtyř hodin. Nákupčí měli zájem o Red Riding Trilogy, na níž nakonec zakoupilo práva IFC, plánující distribuovat ho podobně jako Che. To znamená, že by film měl vyjít jak na DVD nosičích, tak by měl být i přístupný jako VOD (Video On Demand). Druhým snímkem je Red Cliff Johna Woo, který se se svým rozpočtem osmdesáti miliónů dolarů stal nejdražším filmem natáčeným v Číně. Pro Ameriku ho koupila společnost Magnolia, která ho bude distribuovat ve dvou dílech. K vidění by měl být již na podzim tohoto roku.

Při prodávání filmů také hodně pomohla značka festivalu Sundance. Dokument Jeffa Stilsona Good Hair , který v Sundance vyhrál Speciální Cenu Poroty získal distributora Roadside Attraction and Liddell Entertainment. Komedie The Missing Person se sice na Sundance pouze promítala, práva na ní přesto koupil Strand Releasing, plánující pro ní premiéru v kinech. Podobné záměry mají i s dalšími dvěma debuty ze Sundance: Toe to Toe a Peter and Vandy. Posledním prodaným filmem ze Sundance je oceněný dokument The Cove, jehož práva na distribuci ve Francii zakoupil Luc Besson.

Americké nakupující pak ještě doplnila MTV, která zakoupila dokument o Paris Hilton: Paris, Not France. Do televize ho chtějí pustit ještě toto léto.

Rezo Films koupili mezinárodní práva na nový snímek Pavla Lungina (režisér Ostrova) Tsar o Ivanu Hrozném, běžící v soutěžní sekci Un Certain Regard. Ze sekce Directors Fornight si vybrali sexuální zpověď Xaviera Dolana I Killed My Mother a z mimosoutěžních Jaffu od Keren Yedayi.

Poslední odstavec informací o nákupu práv věnuji hororovým a thrillerovým filmům. Samozřejmě se opět kupovaly ty filmy, které předchází největší „hype“.  Film Black Death se sice stále ještě natáčí, nebránilo to však společnosti HanWay Films zajistit si prodej již teď. Dohoda je již s 12 distributory, mezi kterými je i český Hollywood Classic Entertinment. Mezinárodní práva by pak měla zůstat u Wild Bunch. Film vypráví o mnichovi, který ve středověké Anglii pátrá po zvěstech o zmrtvýchstání morových obětí. Až slasherovský film The Horseman zaznamenal veliký úspěch na letošním SXSW v půlnočních projekcích. Práva na něj zakoupil britský Kaleidoscope. Torontská společnost E1 International zakoupila zase práva na horor 5150 Rue Des Ormes,  v němž se chlapec, který spadl z kola, hledá ošetření u nejbližšího domu. Místo pomoci ho ale čeká teror. Prodat se podařilo i krátký film Macabre, čerpající z Ásijských mýtů a pověstí, pro něž zakoupila evropská i americká práva Overlook Entertinment.

V příštích dnech čekejte další informace z Cannes.

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 17. 5. 2009 ve 21.39 a zařazen do kategorie Festivaly ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.