Televizní týden 27.4. – 3.5.: Noční ČT a víkendová Prima
25. 4. 2009 # 16.00 # Aktuálně # Bez komentářeTak jak jsme si již zvykli (někteří si možná dosud nezvykli), alespoň jedno dvojité preso bude před přeladěním na Českou televizi vzhledem k pozdnímu času vysílání nutností.
V pondělním a středečním nočním filmovém klubu na ČT2 (vždy od 0:35) tuto naprostou necitlivost podtrhuje i výběr filmů. Jak Matka a syn (Něm/Rus, 1997) Alexandra Sokurova, tak Jarní příběh (Fr, 1990) Erica Rohmera svými „nedějovými vyprávěními“ vyžadují od diváka neobyčejnou pozornost během sledování dialogů a pohroužení se do jednotlivých obrazů. Sokurov, často označovaný za nového Tarkovského (se kterým se i velmi přátelil), se po letech zákazu tvorby dostal v poslední době mezi elitu světového nezávislého filmu. Matka a syn je prvním filmem jeho rodinné trilogie – její druhý film, Otec a syn, uvede ČT za týden a třetí film je ve fázi příprav. Sokurovův rukopis se vyznačuje výsadním postavením přírody (a prostředí děje obecně) pro vytváření komplexního filmového zážitku, hledá silné až zlomové momenty běžných životů a ptá se po otázkách smyslu – takových, které se vyslovením sice stávají naprosto banálními, ale právě filmové médium pro jejich uchopení nabízí velmi tvárný prostor. I Erica Rohmera lze považovat za plně autorského tvůrce – nad svými filmy má plný dohled od tvorby scénáře až po finální střih. Jeho tvroba má podobu několikaletých cyklů, uváděný film spadá do série „Příběhy ročních období“. Rohmerovy snímky jsou narativně minimalistické a primárně jsou založeny na tom, co lze slyšet, a v porovnání se schématickou skladbou dialogů filmů středního proudu se „krásně poslouchají“.
V pátek nám ČT1 (23:50) nabízí možnost poznat exilovou tvorbu Ivana Passera (Intimní osvětlení), jednoho z předních tvůrců české nové vlny, s filmem Strašidelné léto. Zajímavější bude ale nabídka Primy, od 21:15 vysílá Bokovku (USA, 2004) Alexandera Paynea. Film snad není nutno blíže představovat. Na celém světě, Českou republiku nevyjímaje, sklidil komediálně laděný příběh obrovský úspěch. Pod povrchem z jemného nenásilného humoru se ale skrývá v zásadě velmi smutný příběh komplikovaných charakterů . Payne se rok po uvedení Bokovky stal jedním z hlavních hostů Karlovarskéhofilmového festivalu, ten nabídl všechny jeho čtyři celovečerní filmy (Občanka Ruth, Kdo s koho, O Schmidtovi, Bokovka).
Nedělní večer bude opět patřit Primě – na desátou hodinu programový ředitel nově spuštěné dvojky zvolil Kubrickovu „cool“ hororovou klasiku Osvícení (VB, 1980). Excelentní Jack Nicholson ale ve výtvarně neobyčejně působivém snímku bude na běžné televizní obrazovce děsit nesrovnatelně méně než na velkém plátně v kině. V noci, pětadvacet minut po půlnoci lze navázat Americkými Graffiti (USA, 1973), často uváděnými jako první film Lucasovy produkční společnosti Lucasfilm (ve skutečnosti mu předcházel hodinový dokument o Francisi Fordu Coppolovi z roku 1965). Způsobem vzniku (režisér s plnou svobodou, extrémně nízký rozpočet, nedůvěra velkých amerických producentů) sice Americké Graffiti spadají mezi ostatní filmy Nového Hollywoodu 60. a 70. let, brzy se ale ukázalo, že se jedná o předzvěst další etapy „Továrny na sny“. Teenagerský svět plný osobních krizí, rock-and-rollu a aut se později stal lákavým zdrojem námětů pro mainstreamové filmy a dodnes je divák do 25 let hlavní cílovou skupinou filmů všech velkých producentů.
Pondělí 0:35 (ČT2) Matka a syn
Středa 0:35 (ČT2) Jarní příběh
Pátek 21:15 (Prima) Bokovka
Neděle 22:00 (Prima COOL) Osvícení
Neděle 0:25 (Prima) Americké Graffiti